Menu

Uitgelicht! Stoppen met roken

Karin Ruiter werkt al 18 jaar bij het hart-long centrum. Ze werkt als verpleegkundige en verpleegkundig consulent. In het kader van Stoptober beantwoordt zij een aantal vragen over stoppen met roken.

Karin, kan je wat meer vertellen over je werk als verpleegkundig consultent?
In 2010 heb ik samen met longartsen Karin Grijm en Casper de Graaff de rookstopbegeleiding opgezet. Patiënten die onder begeleiding willen stoppen met roken kunnen door een specialist verwezen worden naar mij. Een jaar lang begeleid ik patiënten met het stoppen met roken. Samen bespreken we of individuele of groepsbegeleiding gepast is. Van de patiënten die het hele traject volgen is na één jaar 48,5% nog gestopt. Tegenwoordig is er steeds meer begeleiding bij het stoppen met roken beschikbaar ook bij huisartsen bijvoorbeeld.

Wat levert stoppen met roken op?
De motivatie om te stoppen met roken moet vanuit jezelf komen. Het kan dus heel verschillend zijn per patiënt wat het stoppen met roken moet opleveren. Maar patiënten die ik begeleid doen dit meestal vanuit gezondheidsoogpunt. Ze willen de versnelde lichamelijke achteruitgang van hun longen door roken stoppen, maar bijvoorbeeld ook het verkleinen van het risico op hart en vaatziekten.

Kunnen je longen weer 'schoon' worden als je stopt?
Door het stoppen met roken verminder je de risico’s op ziekten zoals COPD, hart en vaatziekten en kanker. Na 10-15 jaar gestopt te zijn met roken is het risico op ziekten, zoals hart- en vaatziekten gelijk aan een niet-roker. Ook de kans op kanker is dan verminderd. Wel is het verschil tussen longen die gerookt hebben en longen waarmee nooit gerookt is nog steeds zichtbaar.

Is het gebruik van een e-smoker (elektronische sigaret) gezonder dan een echte sigaret?
We weten nog niet goed wat de lange termijn effecten zijn van een e-smoker. Daarnaast verschillen e-smokers erg qua samenstelling, het is dus niet precies duidelijk welke stoffen je binnen krijgt met een e-smoker. Er is meer onderzoek nodig naar de lange termijn effecten van een e-smoker. Wel is het risico van een e-smoker dat men makkelijker overstapt op een echte sigaret. De e-smoker haalt namelijk niet de gewoonte van het roken weg.

Hoe kunnen patiënten zorgen dat ze stoppen?
Ik geef altijd het advies: rook alleen buiten, leg je rookwaren boven en neem het niet mee. Dit zorgt namelijk voor een drempel. Is het de moeite waard om naar boven te lopen of in de kou te staan? Als men de rookwaren niet mee neemt dan moet men een sigaret vragen aan iemand, dit kan ook weer een drempel zijn. Door deze drempels creëer je bewustwording van je eigen rookgedrag, dat is erg belangrijk. Waarom heb je trek in een sigaret op bepaalde momenten? Door dit af te vragen leer je je verslaving kennen. Dan kan je je voorbereiden op situaties waarin je in de verleiding komt en keuzes maken, hoe ga ik deze situatie aanpakken. Voorbereiding is essentieel!